Náš web Knihy Týden používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti.

Registrace | Přihlášení


Lobbing v moderních demokraciích

(Produkt nebyl zatím hodnocen)

Napsat recenzi

Autor:
Vydavatel:
Publikováno: 09.11.2010
Formát: 17×24 cm, 256 stran

Dostupnost:

nebo Hlídající pes, Doporučit známému, Položit dotaz prodejci, Přidat do oblíbených

Cena: 140 Kč ( 127 Kč bez DPH)
Ušetříte 9 Kč (6%)
Běžná cena 149 Kč
Dostupnost:

Anotace

Ačkoli je lobbing veřejností nazírán jako něco podezřelého, jedná se o běžnou součást fungování liberálních demokracií, která přináší celé společnosti jak řadu výhod, tak i potenciálních problémů. Velmi úzce je spojen s problematikou reprezentace zájmů, se zájmovými skupinami a fungováním občanské společnosti. Kniha Lobbing v moderních demokraciích osvětluje roli lobbingu jako jedné z možných legitimních a legálních technik prosazování vlivu v moderních demokraciích. Zabývá se popisem lobbistické praxe ve vybraných kontextech. Publikace je určena zejména studentům humanitních a sociálně vědních oborů, odborným pracovníkům, pracovníkům veřejné správy, lidem zaměstnaným ve veřejném, firemním i neziskovém sektoru.

Kategorie

Knihovnické kódy

  • ISBN: 978-80-247-3165-0
  • EAN: 9788024731650

O lobování a jeho žádoucí či nežádoucí regulaci se u nás píše a mluví již alespoň od poloviny právě dobíhajícího desetiletí, při čemž intenzita zájmu sice kolísá s politickým cyklem, ale má spíše zvyšující se tendenci. Dosavadním vyvrcholením snahy o regulaci jsou beze sporu dva poslanecké návrhy zákona o regulaci lobbování v loňském roce, z nichž ten druhý byl zamítnut až letos (2010) v červnu senátem. Během dlouhé volební kampaně a ve výsledcích voleb se ukázal značný stupeň nespokojenosti, zklamání, ba i hněvu občanů nad politickou korupcí u nás a zároveň odhodlání voličů dát těmto emocím výraz ve volbách. Domnívám se totiž, že nemalá část hlasů byla hlasy protestními. Současná vláda zákonnou úpravu regulace lobbování nechystá, koaliční poslanci se však zavázali, že zpřehlední zákonodárný process tak, aby lobbistům znesnadnili jej pokoutně ovlivňovat.
Kniha o lobbingu a možnostech a výhodách či nevýhodách jeho regulace od docenta K B Müllera a dvou spoluautorů vychází v dobrý čas a přináší několik důležitých poselství. Nabízí srozumitelný pohled na současnou liberální demokracii a ukazuje a zdůvodňuje rostoucí význam zájmových skupin v ní a lobbování jako výraz jejich vlastního poslání. Ukazuje, jak klíčově důležité pro každý stát - a náš postkomunistický stát zvláště - je dobré vládnutí, které především znamená péči o spravedlivý řád a integritu procesu vládnutí. Pro zdraví demokracie je potřebné jasně stanovit rozhraní mezi politickým a ekonomickým systémem a institucionálně jej zakotvit. Pro lobbování specificky to zamená nezbytnost rozlišit lobbování, jako legitimní a potřebnou politickou činnost, od korupce a kolonizace státu ekonomickými skupinami. Jde o podřízení či zařazení lobbingu do demokratického řádu. Otázkou zůstává jakými cestami toho dosáhnout s ohledem na tradice či kulturu každé země. Pokud se z
konodárci rozhodnout pro regulaci zákonem, pak jim kniha připomíná, že naději na dílčí úspěch (jiného výsledku se nikde jinde nedosáhlo a ani nemůže dosáhnout) může mít pouze systematický a dlouhodobý proces, který se sestává z posloupnosti zdokonalování norem a monitorování jejich účinku a mezer. Země s prakticky nulovou korupcí (evropský sever a Nový Zéland) za tento stav vděčí specifikům své politické kultury; lobbování samo formálně regulovat nemusí. Kniha připomíná, že regulace lobbování má smysl až v souhře s dalšími opatřeními, týkajícími se zejména legislativního procesu (viz výše), soutěživosti a transparentnosti veřejných zakázek, úpravě střetu zájmů (momentálního i v určitém období) a (snad klíčové) regulace výdajů na volební kampaň. Levné volební kampaně umožňují politickým stranám určitou nezávislost na kapitálově silných dárcích a osvobozují je od "nezbytosti" politické korupce.
Sborník má smysluplnou jednotnou koncepci a ideu založenou na vědomí, že věda je lidským nástrojem porozumění a působení na svět v evolučním úsilí o vyrovnání se s měnícím se životním prostředí. Tedy i politologii autoři chápou jako nástroj adaptace a působení na společnost a politiku. Etos autorů je zřetelný: je to působit ve měru kultivace české politické kultury a posunu české politiky směrem k vyspělým demokraciím. Nemyslím, že by čtenářům byl tento etos proti mysli a troufal bych si tvrdit, že je v souladu se společným dobrem, či veřejným zájmem (o němž se Müller, s jistou ambivalencí, několikrát zmiňuje), nebo alesoň s jeho určitou (procedurální) interpreací.
Müller vyjmenovává několik možných teoretických přístupů k lobbingu: teorie demokracie a občanské společnosti, zkoumání politických systémů, teorie zájmových skupin a zprostředkování zájmů, politické kultury a několik dalších. Autoři v souladu se svou profesionální odborností volí první a kniha takto pojatá by moha mít širší čtenářský záběr, nejen u studentů společenských věd, ale i širšího publika. Kniha není úplně snadné čtení, je však vděčné alespoň ve dvou úrovních. Student v prvním plánu získá užitečné znalosti a pochopení oč vlas

Publikace od stejného autora

Češi, občanská společnost a evropské výzvy

Češi, občanská společnost a evropské výzvy 26 %

Autor: Müller Karel B.

Běžná cena: 229 Kč

Ušetříte: 60 Kč 26 %

Naše cena: 169 Kč

Zákazníci si zakoupili s tímto produktem

Politické ideologie a teorie

Politické ideologie a teorie 15 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 456 Kč

Ušetříte: 68 Kč 15 %

Naše cena: 388 Kč

Politické strany moderní Evropy - Analýza stranicko-politických systémů

Politické strany moderní Evropy - Analýza stranicko-politických systémů 15 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 895 Kč

Ušetříte: 134 Kč 15 %

Naše cena: 761 Kč

Strategický marketing - Strategie a trendy – 2., rozšířené vydání

Strategický marketing - Strategie a trendy – 2., rozšířené vydání 15 %

Autor: Jakubíková Dagmar

Běžná cena: 495 Kč

Ušetříte: 74 Kč 15 %

Naše cena: 421 Kč

Politika volebních reforem v ČR po roce 1989

Politika volebních reforem v ČR po roce 1989 15 %

Autor: Charvát Jakub

Běžná cena: 149 Kč

Ušetříte: 22 Kč 15 %

Naše cena: 127 Kč

Zahraniční obchod - Teorie a praxe

Zahraniční obchod - Teorie a praxe 15 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 375 Kč

Ušetříte: 56 Kč 15 %

Naše cena: 319 Kč

Tranzitivní ekonomiky - Politická ekonomie Ruska, východní Evropy a střední Asie

Tranzitivní ekonomiky - Politická ekonomie Ruska, východní Evropy a střední Asie 26 %

Autor: Jan Drahokoupil , Martin Myant

Běžná cena: 555 Kč

Ušetříte: 144 Kč 26 %

Naše cena: 411 Kč

Všichni muži Kremlu - Stručná historie dnešního Ruska

Všichni muži Kremlu - Stručná historie dnešního Ruska 20 %

Autor: Michail Zygar

Běžná cena: 369 Kč

Ušetříte: 74 Kč 20 %

Naše cena: 295 Kč

Osobní a rodinné finance

Osobní a rodinné finance 20 %

Autor: Smrčka Luboš

Běžná cena: 321 Kč

Ušetříte: 64 Kč 20 %

Naše cena: 257 Kč

Zákon o vlastnictví bytů. Komentář, 4. vydání

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 1 040 Kč

Ušetříte: 104 Kč 10 %

Naše cena: 936 Kč

Marketing - 6. vydání

Marketing - 6. vydání 15 % Doprava zdarma

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 999 Kč

Ušetříte: 150 Kč 15 %

Naše cena: 849 Kč

Politická komunikace - Od res publica po public relations

Politická komunikace - Od res publica po public relations 15 %

Autor: Křeček Jan

Běžná cena: 199 Kč

Ušetříte: 30 Kč 15 %

Naše cena: 169 Kč

Naučte se investovat - 2. rozšířené vydání

Naučte se investovat - 2. rozšířené vydání 15 %

Autor: Gladiš Daniel

Běžná cena: 219 Kč

Ušetříte: 33 Kč 15 %

Naše cena: 186 Kč

Ukrajina, davaj, Ukrajina!

Ukrajina, davaj, Ukrajina! 20 %

Běžná cena: 399 Kč

Ušetříte: 80 Kč 20 %

Naše cena: 319 Kč

Krvavé země

Krvavé země 20 %

Autor: Timothy Snyder

Běžná cena: 487 Kč

Ušetříte: 97 Kč 20 %

Naše cena: 390 Kč

Na hranicích práva. Soudcovské eseje

Na hranicích práva. Soudcovské eseje 16 %

Autor: Ludvík David

Běžná cena: 320 Kč

Ušetříte: 51 Kč 16 %

Naše cena: 269 Kč

Politická práva

Politická práva 15 %

Autor: Pavel Molek

Běžná cena: 952 Kč

Ušetříte: 143 Kč 15 %

Naše cena: 809 Kč

Public Relations - Základní teorie, praxe, kritické přístupy

Public Relations - Základní teorie, praxe, kritické přístupy 15 %

Autor: Jacquie L Etang

Běžná cena: 575 Kč

Ušetříte: 86 Kč 15 %

Naše cena: 489 Kč

Akciové investice

Akciové investice 15 %

Autor: Daniel Gladiš

Běžná cena: 229 Kč

Ušetříte: 34 Kč 15 %

Naše cena: 195 Kč

Ukrajina a Moldávie - Turistický průvodce do zahraničí

Ukrajina a Moldávie - Turistický průvodce do zahraničí 26 %

Autor: Jiří Martínek

Běžná cena: 149 Kč

Ušetříte: 39 Kč 26 %

Naše cena: 110 Kč

Angažované dějepisectví

Angažované dějepisectví 27 %

Autor: Vítězslav Sommer

Běžná cena: 399 Kč

Ušetříte: 108 Kč 27 %

Naše cena: 291 Kč

Argumenty teorie práva

Argumenty teorie práva 15 %

Autor: Sobek Tomáš

Běžná cena: 363 Kč

Ušetříte: 54 Kč 15 %

Naše cena: 309 Kč

Právní aspekty sebeobrany

Právní aspekty sebeobrany 15 %

Autor: Janečková Eva

Běžná cena: 330 Kč

Ušetříte: 50 Kč 15 %

Naše cena: 280 Kč

Moderní marketingová komunikace

Moderní marketingová komunikace 15 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 419 Kč

Ušetříte: 63 Kč 15 %

Naše cena: 356 Kč

Politika a média v konzumní společnosti

Politika a média v konzumní společnosti 15 %

Autor: Růžička Vlastimil

Běžná cena: 149 Kč

Ušetříte: 22 Kč 15 %

Naše cena: 127 Kč

Disidenti práva

Disidenti práva 20 %

Autor: Jiří Přibáň

Běžná cena: 249 Kč

Ušetříte: 50 Kč 20 %

Naše cena: 199 Kč

Ukrajina - Lonely Planet

Ukrajina - Lonely Planet 26 %

Běžná cena: 399 Kč

Ušetříte: 104 Kč 26 %

Naše cena: 295 Kč

Letopisy kozáctva: Kozáci v Centrální Evropě

Letopisy kozáctva: Kozáci v Centrální Evropě 22 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 585 Kč

Ušetříte: 129 Kč 22 %

Naše cena: 456 Kč

Investiční poradenství: Co s tou PENZÍ

Investiční poradenství: Co s tou PENZÍ 26 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 249 Kč

Ušetříte: 65 Kč 26 %

Naše cena: 184 Kč

Psychologie reklamy - 4., rozšířené a aktualizované vydání

Psychologie reklamy - 4., rozšířené a aktualizované vydání 15 %

Autor: Kolektiv autorů

Běžná cena: 459 Kč

Ušetříte: 69 Kč 15 %

Naše cena: 390 Kč

Proměny politické mapy po roce 1945

Proměny politické mapy po roce 1945 15 %

Autor: Riegl Martin

Běžná cena: 149 Kč

Ušetříte: 22 Kč 15 %

Naše cena: 127 Kč

Nová recenze

Podělte se o svůj názor na tento titul s ostatními čtenáři.

Otázka proti spamu



Přihlášení uživatele